> Metropolis

Lang geleden voorspelde Marshall McLuhan dat de wereld een ‘globaal dorp’ zou worden. Op internet begint die voorspelling een beetje uit te komen, al vind je er eerder een heleboel kleine dorpjes die nog weinig met elkaar communiceren.

De Nederlandse publieke omroep richt de blik eerder naar binnen dan naar buiten, omdat veel kijkers in tijden van globalisering juist meer aandacht wensen voor wat er in eigen land gebeurt. Er zijn uitzonderingen, die vooral bestaan uit goed gemaakte verslagen van reizen die Nederlanders door de wereld maken. De Zilveren Nipkowschijven voor ‘Sporen uit het Oosten’ en ‘Van Dis in Afrika’ en de eervolle vermelding voor ‘Van Moskou tot Magadan’ vormen bewijzen van die kwaliteit.

Het VPRO-project ‘Metropolis’ gaat nog een stapje verder. Een uitgebreid netwerk van locale correspondenten, van Shanghai tot Managua en van Lusaka tot Berlijn, maakt in opdracht van Metropolis filmpjes over opmerkelijke gebeurtenissen uit het dagelijks leven. De correspondenten worden daarin ondersteund door de redactie in Hilversum, met geld, materiaal en raad en daad. De beste filmpjes worden in thematische programma’s uitgezonden door de televisierubriek ‘Metropolis’. Die heeft in ieder geval het voordeel dat de wereld niet uitsluitend wordt bekeken door Nederlandse ogen.

Nog beter is de website van ‘Metropolis’, waar een veel bredere selectie van video’s te zien is. Je zou het een soort van YouTube kunnen noemen, maar dan met een kwaliteitsfilter en een centrale regie. Voordeel ten opzichte van de televisie is bovendien dat alle makers en eigenlijk iedereen elders in de wereld mee kan kijken.
De website heeft een fraaie en effectieve vormgeving en nodigt uit tot reageren. Wie de Chinese meneer Jiang, die op een fiets in de vorm van een wereldbol aandacht vraagt voor het milieu, financieel zou willen ondersteunen, kan via de website een donatie achterlaten.

Om al deze redenen is www.metropolistv.nl een voorbeeld hoe een omroepinitiatief de oude natuurlijke begrenzingen kan overschrijden, en beelddemocratie kan bevorderen zonder dat het een zooitje wordt. Daarom gaat de Zilveren Prichett 2009 naar de website van ‘Metropolis’.

Share |