Het was een vreemd gevoel in september 2023: actrice en cabaretier Eva Crutzen won een Gouden Kalf voor beste hoofdrol in een dramaserie, maar het ging om een reeks die nog niemand had gezien. Zes maanden later was het dan zo ver: Bodem kwam online en startte op NPO3 bij BNNVARA. En de zesdelige serie denderde binnen.
Bodem gaat over een hard feestende en hard vallende vrouw. Bekende ingrediënten, maar Crutzen geeft een knappe, eigen draai aan het personage. Haar quasi nonchalante spel zorgt ervoor dat je van deze Cat gaat houden, dat je onder de geestige rommel de tragiek blijft zien. Want al snel wordt duidelijk dat Cat, een feestlustige vrouw van 37 die nog volop drank, drugs en mannen verslindt, niet echt lekker gaat. We zien beelden uit Cats onrustige dromen, waarin ze zich onderwater bevindt, omhuld door angstaanjagende verkeersgeluiden. Het rauwe leven dat ze leidt, de irritatie die ze voelt bij haar familie en collega’s; achter een fatalistische façade van fuck de wereld schuilt een verstikkend trauma, dat langzaam maar zeker komt bovendrijven.
Cats ruige zoektocht naar verlossing is door Crutzen – ook de schrijver, componist en regisseur van Bodem – overgoten met een onweerstaanbare tragikomische saus die soms doet denken aan After Life van Ricky Gervais, waarin rouw en rauw ook zo’n symbiotische relatie aangaan. Waarin de hoofdpersoon de wreedheid van het bestaan ook probeert te overleven door vooral de absurditeit ervan te zien. En waarin de hoofdpersoon ook geregeld tot op de bodem gaat. De snelle, slimme montage neemt je mee van dark comedy, slapstick, satire naar familiedrama.
Wat Eva Crutzen daarbij zo’n heldin maakt, is haar zelfverzekerde zelfspot. Ze deinst er niet voor terug de meest onaantrekkelijke scènes te bedenken, waarin ze zich in te strakke kleren hijst of zich vertoont met zwarte make-upkringen onder haar ogen. Neem het moment dat Cat na een doordrenkte nacht ’s ochtends vroeg haar jas van de kapstok wil pakken en een uitdagende jongen in de weg gaat staan. Ze hoeft hem alleen maar met haar verschraalde adem in zijn gezicht te blazen om zijn avances af te slaan.
Bodem is licht en duister, vreemd en herkenbaar tegelijkertijd. En hilarisch hartverscheurend. Wat een vakvrouw, die Eva Crutzen.