Voor een Ere Zilveren Nipkowschijf voor Matthijs van Nieuwkerk is 2020 hét uitgelezen jaar, vanwege een perfect afgerond vijftiende seizoen van De Wereld Draait Door, een programma dat in zijn tomeloze ambitie en energie een blijvende invloed heeft gehad op het televisielandschap. Naast verstilde ontroering in menige huiskamer, vielen Van Nieuwkerk (1960) bij dit afscheid loftuitingen ten deel als ‘de grote bewonderaar’, presentator van ‘het invloedrijkste programma van de eeuw’, ‘het kon niet intiemer’.
DWDD was weliswaar een van de weinige grote talkshows die niet naar de presentator was genoemd, maar toch was het programma ondenkbaar zonder Van Nieuwkerks vastberadenheid om uit al zijn uitzendingen het maximale te halen. Hij legde zichzelf en zijn kijkers een razend tempo op, maar zonder dat die snelheid ten koste ging van de kwesties die ter tafel kwamen of van de scherpte van zijn interviews. De radicaal nieuwsgierige Van Nieuwkerk wil laten zien wat er belangrijk en de moeite waard is in de wereld, zonder zich daarbij te verliezen in abstracte grootheden. In De Wereld Draait Door moest alles concreet en persoonlijk zijn. Van Nieuwkerk wil niet alleen volgen, hij wil ook maken – en dat onderscheidde zijn talkshow van andere praatprogramma’s.
Al bij de toekenning van de Zilveren Nipkowschijf in 2011 noemde de jury De Wereld Draait Door ‘de belichaming van het oude sociaal-democratische verheffingsideaal’, wat het meest concreet tot uiting kwam in de uitvoering van het geheel uit stilte bestaande nummer 4’33’’ van John Cage. Maar Van Nieuwkerks liefde voor kunst – en dan met name muziek en literatuur – maakte zijn programma een aanstekelijke en dominante kracht in de Nederlandse cultuurwereld. Een programma van de eenentwintigste eeuw ook, waarin hoge en lage cultuur met dezelfde ernst en aanhankelijkheid tegemoet werden getreden
Het succes was voor Van Nieuwkerk nooit een aanleiding om de automatische piloot aan te zetten. Zijn programma bleef vijftien jaar lang zoeken naar nieuwe invalshoeken. Van Nieuwkerk toonde zich een man die altijd maar weer het beste uit zijn talenten wist te halen op het hoge pad waarbij televisie van grote kwaliteit wordt gemaakt voor een miljoenenpubliek. Daarmee heeft hij televisiegeschiedenis geschreven.