Het criminologische audioproject Verklaring omtrent gedrag van het Utrechtse Lectoraat Kennisanalyse Sociale Veiligheid mondde uit in de scherp gefocuste podcastreeks Sorry voor mijn broertje van Sjoerd Litjens en Jan Paul de Bondt die door toon, vormgeving en inhoud de perfecte aansluiting vindt op het merk en de doelgroep van 3FM.
In de beeldende traditie van de KRO- en NCRV-radiodocumentaire wordt het Afghaanse vluchtelingengezin waarin Nahib en Nabil opgroeiden liefdevol en zonder oordeel geportretteerd. De ene broer kreeg zijn leven op de rails en ging werken in een justitiële jeugdinrichting, terwijl de andere broer aan de verkeerde kant van de tralies belandde. De urgente vraag naar het verschil tussen beider levenspaden geeft een gezicht aan het vakgebied criminologie. Voor de 3FM-doelgroep biedt de reeks een inkijkje in een situatie van leeftijdsgenoten die veelal verborgen blijft. Het medium podcast blijkt bij uitstek geschikt voor dit verhaal, vanwege het diepgaande karakter van het dubbelportret.
De serie wordt dienstbaar aan elkaar gepraat en de vormgeving is van hoge kwaliteit. Indringend zijn fragmenten waarin we bijvoorbeeld horen hoe de politie binnenvalt bij het gezin en daar een vuurwapen aantreft. Niet alleen het verhaal van de twee broers wordt verteld, maar we horen ook het directe effect van de situatie op de familie.
De 3FM-reeks vangt goed de taligheid van beide broers, die beiden een bloemrijke manier van spreken hebben die krachtig naar voren komt in de interviews. Die zijn van hoge kwaliteit en laten, in combinatie met een pakkend audiodesign, de luisteraar achter met de behoefte aan meer. Dat ‘meer’ is er in de vorm van vier verdiepingspodcasts waarin de criminologische theorie erbij wordt gepakt. We horen onder meer verhalen van experts over de dagelijkse mores in een justitiële jeugdinrichting. De moederserie is inmiddels onderdeel van het curriculum van de studie Social Work.
De jury van de Zilveren Reissmicrofoon wierp dit jaar een brede blik op het audiolandschap. Ze genoot bij deze multichannelpodcast van excellente, doelgroepgerichte audio binnen een innovatief samenwerkingsverband, gedreven vanuit een oprecht voelende noodzaak om dit verhaal op deze manier(en) te vertellen. Met genoegen constateert zij dat ook een fonds ter stimulering van forensisch psychiatrisch onderzoek de potentie van de podcast onderkent en zij complimenteert de Stichting Vrienden van Oldekotte met hun vroege vertrouwen in dit bijzonder waardevolle project.
Bovenal hoopt de jury op meer producties van Sjoerd Litjens en Jan Paul de Bondt en het getalenteerde team dat deze met elkaar vervlochten podcastreeksen onder hun aanvoering tot stand wist te brengen.